Spelen met beelden- de kracht van metaforen

Op avontuur in beelden en verhalen- Train de trainer

Ontdek de magie
van
mythe en metafoor

Ben jij zorgverlener, therapeut, trainer, coach, counselor of (geestelijk) begeleider en zou je graag bewuster willen gaan werken met symbolische beelden en verhalen in je werk?
In deze training  ga jij ontdekken hoe jij, met jouw eigen unieke talenten anderen in beweging kan brengen met beelden.  Op een mythische manier.  Heel concreet en heel aards.

– Stap één is om je eigen gevoeligheid voor beeldentaal te vergroten. Om je eigen bewustzijn, kennis en onderzoek naar metaforische beelden en sprookjesbeelden te vergroten. Je zult dan vanzelf ook gevoeliger worden voor de beeldtaal in het verhaal van je cliënt.
– Je leert daarmee de kunst van het afstemmen op een andere laag. Om van daaruit de beelden “ontvangen” en te laten “ontvouwen” i.p.v. dat je ze cognitief gaat bedenken.

In deze training zullen we wonen en dwalen in magische verhalen, rondkijken door de ogen van het verhaal. Je stapt in de sporen van de held, of je cliënt, ontdekt de magie in beelden, symbolen  en voorwerpen. Je leert gevoelig te worden voor de werking van beeldtaal en metaforen te herkennen vanuit verschillende lagen.

De training biedt waardevolle inspiratie en handvatten op ieder niveau. Zowel de ervaren als minder ervaren coaches geven aan hoeveel inspiratie de training hen brengt.  Niet alleen nieuwe werkvormen, maar ook een ander houding als coach, het werken vanuit een andere “laag”, en inzicht op het eigen functioneren als coach.

Ik werk vanuit jarenlange ervaring als theatermaker en biografiekunde o.a. geïnspireerd op de weg van de held van Campbell en de archetypen van Jung. Waarbij je oefent met eenvoudige en krachtige werkvormen, die tot diepe inzichten leiden.

Aan het eind van de training heb je voldoende inspiratie en tools in handen om vanuit de kracht van metaforen en sprookjes  een  coachgesprek of traject vorm te geven.

De kracht van metaforen. Spelen met beelden. Beelden laten spreken. Dat doen we in sprookjes en verhalen die vol zitten met symbolen en metaforen. Er zijn beelden die werelden oproepen en de poort openen naar een diepere laag van ons bewustzijn omdat ze oude wijsheden in zich dragen.

Leer rondkijken in de beelden en verhalen van je cliënten. Ontdek hoe je passende metaforen en symbolen kunt vinden. En de betekenis hiervan te verstaan in een begeleidingscontext.

Tussendoor krijg je thuisopdrachten die je alleen of met anderen in de groep gaat uitvoeren.

Je start vanuit je persoonlijke leervraag. Onderzoekend en reflecterend op jezelf en in de groep neem ik je mee op avontuur in de beeldenwereld.

Beeldentaal

De diepste levenservaringen, gedachten en gevoelens kunnen soms alleen door middel van een beeld, een symbool of een gebaar tot uitdrukking gebracht worden.

Onze dagelijkse taal is dikwijls ontoereikend om ingrijpende levenservaringen, gevoelens en vragen duidelijk te maken. Verhalen en sprookjes kunnen ons helpen gevoeliger te worden voor deze beeldentaal.  Metaforen en beelden uit de natuur, uit sprookjes en verhalen kunnen ons helpen gevoeliger te worden voor de zielentaal in jezelf en anderen.

De beelden kunnen een zoekend mens troosten en bemoedigen. Ze kunnen een ander licht werpen op de ervaringen. Met name in kwetsbare situaties zoals bijvoorbeeld bij sterven, afscheid en rouw is dit zeer waardevol.

Voorbeeld:

Een cliënt met heel veel afscheid en verdriet in het levensverhaal die zich erg verwond voelde was  getroost door het beeld van de oester met de parel. De oester is verwond door een zandkorrel, en zet  parelmoer aan in de binnenkant om de pijn van de scherpe zandkorrel te verzachten. Uit de voortdurende irritatie en verwonding groeit een prachtige parel die alleen te zien is als de oester zich opent.

Een stervende mevrouw die niet meer lang te leven had voelde zich erg vervuld en werd heel blij van het volgende beeld uit een verhaal; Een oude boom sterft en wordt omgehakt door de dorpelingen op het plein. Tot hun verassing vinden ze onder de oude boom een nieuwe loot die binnen de kortste keren prachtig uitloopt in een groene jonge boom.

 

Resultaat

  • Je leert de queeste herkennen in het verhaal van je cliënt
  • Je ontdekt inspirerende handvatten van intuïtief narratief coachen
  • Je neemt een gidsende rol in
  • Je leert coachen met aandacht, aanwezigheid, ruimte, loslaten en overgave.
  • Je leert werken met metaforen bij verlies, rouw, en nieuw begin.
  • Je maakt gebruik van andere “lagen van waarneming” en nieuwe perspectieven
  • Je ontwikkelt een traject of sessie voor jouw doelgroep.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor coaches, hulpverleners  of geestelijke begeleiders die hun kennis en vaardigheden op het gebied van sprookjes, mythen en intuïtief narratief coachen willen versterken.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Leer werken met de kracht van mythen en metaforen bij veranderings processen
  • Maak kennis met sprookjes en sagen
  • Ontdek verschillende lagen in beelden en metaforen
  • Een gidsende houding- intuïtief coachen
  • Coachen met aandacht, aanwezigheid, ruimte, loslaten en overgave
  • Herken het verhaal achter het verhaal
  • Luister door en onder de woorden heen
  • Leer afstemmen op een andere laag van verbinding

 

Data: Op dit moment is er een 2 daagse beschikbaar als bijscholing bij Mark Academy- de kracht van metaforen.  

 

 

Lieke Deelstra
Lieke werkt vanuit STAP als professioneel proces begeleider, schrijver, theatermaker, verteller en coach.
Zij werkt met mensen aan bewustwording en waarde van hun eigen verhaal. Of dat nu persoonlijke biografische verhalen zijn of  bedrijfs- en organisatieverhalen. Haar jarenlange ervaring in begeleiding en training verschaft haar een sterke basis in het werken met diverse mensen en doelgroepen.
Opleidingen en trainingen op het gebied van systemisch werken, sjamanisme, theater, storytelling, acteren, schrijven, imaginatie, energiewerk en biografiekunde scherpten haar intuïtie en vakmanschap.

Meer weten?
Neem gerust even contact met me op.